Žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Našim cieľom je poskytnúť všetkým žiakom také podmienky vo výchovno-vzdelávacom procese, aby mohli optimálne napredovať a zodpovedne sa pripraviť na svoje budúce povolanie. Na našej škole máme bohaté skúsenosti s vedením žiakov so špeciálnymi výchovno–vzdelávacími potrebami a preto by sme chceli objasniť základné pojmy týkajúce sa jednotlivých druhov znevýhodnenia, individuálneho začlenenia, inklúzie, zhrnúť súvisiacu platnú legislatívu a z nej vyplývajúcu nutnosť zabezpečovať všetkým žiakom adekvátnu odbornú starostlivosť v rámci dostupných možností a na základe ich individuálnych potrieb.
Inkluzívne vzdelávanie predstavuje spôsob vzdelávania v bežných školách, ktorého podstatou je právo každého žiaka na kvalitné vzdelanie, s kladením dôrazu na búranie bariér v školstve, ktoré znemožňujú rovnocenný prístup k výchove a vzdelávaniu. Žiaci s diagnostikovanými špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sú vzdelávaní podľa individuálneho výchovno–vzdelávacieho programu, pričom výchovné postupy sú prispôsobené ich potrebám.
Takýto žiak bol prijatý do strednej školy na základe písomného vyjadrenia centra poradenstva a prevencie, po vykonaných diagnostických vyšetreniach. U žiakov, ktorí odborným vyjadrením tohto špecializovaného zariadenia nedisponujú, dokážeme čiastočne upraviť podmienky navrhnutím vhodných podporných opatrení v rámci školy.
V komplexnej starostlivosti o znevýhodnentých jedincov je nevyhnutné určiť druh, stupeň a rozsah postihnutia žiaka, aby sa mohla určiť forma inklúzie so zreteľom k možnostiam výchovy a vzdelávania. Pri vzdelávaní žiakov so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami na stredných školách sa odporúča postupovať podľa Zákona č.365/2004 Z. z. – o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon).
Rozhodnutie o zmene formy vzdelávania vydáva riaditeľ školy na základe písomnej žiadosti zákonných zástupcov, písomného vyjadrenia centra poradenstva a prevencie, po dôkladnom oboznámení sa s diagnózou a prognózou žiaka, po prerokovaní s pedagógmi, ktorí budú žiaka vzdelávať, po prerokovaní v pedagogickej rade školy a po zabezpečení nevyhnutných materiálno – technických a odborno – personálnych podmienok. Každý žiak so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami v strednej škole musí mať v individuálnom rozsahu vypracovaný Individuálny výchovno – vzdelávací program, ktorý v spolupráci so školským špeciálnym pedagógom, resp. školským psychológom alebo poradenským zariadením vypracuje a priebežne dopĺňa triedny učiteľ. Individuálny výchovno – vzdelávací program obsahuje základné informácie o žiakovi, o osobitostiach vplyvu jeho diagnózy a prognózy na výchovno – vzdelávací proces, o požiadavkách na úpravu prostredia triedy, učebných postupov, organizácie výchovno – vzdelávacieho procesu, učebných plánov a učebných osnov, zabezpečení kompenzačných pomôcok a špeciálnych učebných pomôcok a personálnej pomoci. Riaditeľ školy zodpovedá a v spolupráci so školským špeciálnym pedagógom, resp. školským psychológom, školským podporným tímom alebo zariadením poradenstva a prevencie zabezpečuje, aby u žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami neprichádzalo k bezdôvodnému znižovaniu požiadaviek, a aby nároky kladené na žiaka boli v súlade s jeho možnosťami. Žiak so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami má právo na individuálny prístup vo výchove a vzdelávaní rešpektujúci jeho schopnosti a zdravotný stav, na vyučovanie pedagógom s odbornou a pedagogickou spôsobilosťou, na výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a zdravom prostredí, na úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému a duševnému násiliu.
Dokumentácia a evidencia žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Návrh na prijatie žiaka so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami do špeciálnej školy, do špeciálnej materskej školy, do materskej školy, do základnej školy a do strednej školy
• Správa zo psychologického vyšetrenia
• Správa zo špeciálnopedagogického vyšetrenia (písomné vyjadrenie poradenského zariadenia k integrácii žiaka)
• Žiadosť zákonných zástupcov o zmenu formy vzdelávania dieťaťa
• Výchovno – vzdelávací program žiaka so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami
Program pre žiaka s narušenou komunikačnou schopnosťou" (IVP)
• Individuálne vzdelávacie plány na jednotlivé predmety (konzultovať so špeciálnym pedagógom)
• Rozhodnutie riaditeľa o prijatí žiaka so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami (všeobecne záväzný predpis o správnom konaní)
• Zápis v triednom výkaze – prerokovanie v pedagogickej rade školy, v poznámke v triednom výkaze sa uvedie: „Žiak postupoval podľa individuálneho výchovno – vzdelávacieho programu."
• Do doložky vysvedčenia sa píše: „Žiak v predmetoch.....postupoval podľa individuálneho vzdelávacieho programu."
B) Žiak so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami:
• Správa zo psychologického vyšetrenia,
• Správa zo špeciálnopedagogického vyšetrenia,
• Do doložky vysvedčenia sa uvedie: „Žiak postupoval podľa individuálneho výchovno – vzdelávacieho programu."
Charakteristika najčastejších porúch vo výchovno-vzdelávacom procese
Dysgrafia je špecifická porucha učenia postihujúca písomný prejav, ktorý býva nečitateľný, dieťa si ťažko pamätá tvary písmen a ťažko ich napodobňuje. Ceruzku drží kŕčovite, nie je schopné vykonávať plynulé ťahy, písmená v texte sú kostrbaté, v diktovaných slabikách a slovách vynecháva a prehadzuje písmená.
Dysortografia je porucha postihujúca pravopis v tzv. dysortografických javoch, t. j.rozlišovanie tvrdých a mäkkých slabík, sykaviek a dĺžky samohlások. Ak dieťa v druhom ročníku, kedy sú už v náplni učiva dysortografické javy, nepíše správne (dĺžne, mäkčene) môže ísť o dysortografiu.
Dyslexia je špecifická porucha učenia prejavujúca sa tým, že schopnosť naučiť sa čítať je výrazne znížená, pričom inteligencia i sociálne prostredie sú v norme. Výkony žiaka v čítaní sú horšie ako v iných činnostiach. Spojenie hláska – písmeno sa buduje veľmi ťažko a zamieňa sa. Žiak ťažko spája písmená do slabík a slov, nie je schopný sledovať čítanie spolužiakov očnými pohybmi, má sklon k dvojitému čítaniu a v dôsledku spomínaných ťažkostí mu uniká obsah textu. Má ťažkosti s písomnými zadaniami úloh.
Dyskalkúlia je porucha matematických schopností v dôsledku narušenia mozgových centier pri inteligencii v norme a dobrom sociálno-kultúrnom zázemí. Prejavuje sa ťažkosťami pri matematickej manipulácii s predmetmi (odhad počtu, porovnávanie a triedenie podľa počtu),pri slovnom označovaní počtu alebo poradia, pri chápaní matematických pojmov a vzťahov,pri vykonávaní matematických operácií.
ADD je to porucha pozornosti.
ADHD je porucha pozornosti a správania, nazývaná tiež hyperaktivita. Môže zahŕňať aj poruchy učenia sa, poruchu motoriky, agresívne správanie a neprimerané až prudké reakcie, nízku sebaúctu a značnú frustrovanosť jedinca.