Zamyslenie

Nie je hra ako hra...alebo čo rodič nevie o PC hrách (zamyslenie školskej psychologičky)

Hry sú pre človeka prirodzené a to najmä v detskom období. Deti sa hrajú na pána doktora, pani učiteľku či rušňovodiča. V hre si dieťa osvojuje kompetencie, učí sa ako sa správať v rôznych situáciách. Môžeme povedať, že hra predstavuje druh učenia, konkrétne sociálneho učenia. Avšak môže nastať problém, ak dieťa hrá hru s prvkami agresivity? Agresivita je pre nás rovnako prirodzená ako hra samotná. V génoch ju máme zakódovanú ako riešenie v boji proti nebezpečenstvu. Aktivuje sa nám, keď sa cítime ohrození. Je jasné, že naše životy nie sú až tak neisté, ako životy našich predkov, ktorí lovili mamuty, preto je táto kedysi normálna vlastnosť dnes menej etický žiadúca. Rozlíšme si dva zdanlivo rovnaké pojmy – agresia a agresivita. Agresivita je črta osobnosti, agresia je správanie so zámerom ublížiť. Agresia tu bola s lovcami mamutov a je tu aj dnes, iba zmenila formu, na sociálnej vhodnú, avšak stále sa stretávame s hádkami či krčmovými bitkami, čo predstavuje agresiu s cieľom byť nadriadený.
Vráťme sa k deťom. V dnešnej dobe majú deti k dispozícií veľa počítačových hier založených na agresívnom správaní. Pýtame sa, čo deti na týchto hrách láka, veda ponúka pár vysvetlení: deti majú málo povinností, tým pádom veľa nevyužitej energie, ktorá sa pýta von, pri násilnej pc hre sa energia vybúri veľmi ľahko. Alebo je to tým, že nejakú konkrétnu hru hráva partia, do ktorej chce dieťa zapadnúť, tým že ju hrá aj ono dostáva sa mu pocit úspechu a začína sa podobať obdivovanej skupine, kde chce zapadnúť. Iným dôvodom je hrdina hry. Dieťa sa s hrdinom natoľko identifikuje (chce alebo je ako on), že si na agresívne správanie zvykne natoľko, že sa agresívne správa aj v reálnom živote. Ďalší zaujímavý dôvod vyhľadávať agresívne správanie je pocit opustenia, stáva sa, že násilné hry vyhľadávajú deti, ktoré sa boja a cítia sa opustené, chýba im doma pozornosť a láska. Neposledným dôvodom, je to, že dieťa berie agresívne hry ako normálne, pretože agresívne správanie vidí bežne doma.
Veda odhalila dôsledky hrania hier s agresívnymi prvkami. U detí sa môže objavovať zmena vnímania, zmena pohľadu na násilie, zanedbávanie povinnosti, zaostávanie medzi rovesníkmi, problém s pohybovým aparátom či dokonca výskyt duševných ochorení.
Zaujímavé je, že s príchodom hrania pc hier s prvkami násilia klesá kriminalita v uliciach, táto veta stojí za zamyslenie, avšak ak ste rodič dieťaťa, ktoré siaha po takých hrách ešte raz odporúčam prečítať si o dôvodoch, ktoré ho k hrám môžu viesť a zamyslieť sa znova.
Pokiaľ chcete viac informácií o tejto téma, nájdete ich v článku na stránke http://emental.sasap.sk/download/e-mental_2016_3-4.pdf.
Mgr. Mária Skaličanová